Wednesday, May 2, 2007

Inspiratiepunt: Making Fisherman of Friends

Sinds kort schrijf ik als veldcorrespondent wat stukjes voor Shiftzine, een webzine voor innovatie en reformatie in de kerk. Mijn eerste afgeronde artikelen zijn nog niet gepubliceerd, maar heb ik al wel geplaatst op mijn persoonlijke blog. Ik heb een informatieavond bezocht van Making Fishermen of Friends (MFF), een discipelmakende beweging onder jongeren in Houten, en heb daarna twee jonge leiders geinterviewd. Waarom schrijf ik daar hier over? Omdat ze begonnen zijn als gebedsgroep.

Herfst 2004. Na een ministry-cursus (ministry = voor iemand bidden in de kracht van de Heilige Geest) besluiten acht jongeren om wekelijks bij elkaar te komen om te bidden voor elkaar en voor hun dorp Houten. De groep groeit, en op een gegeven moment komen er wekelijks veertig mensen bij elkaar in een woonkamer. Jongeren komen tot geloof, en christelijk opgevoede jongeren hebben een behoefte aan concrete handvatten om Jezus te volgen in hun eigen leven. Mensen hadden Bijbels onderwijs en een luisterend oor nodig, niet alleen gebed. Met een aantal mensen gaan ze om de tafel zitten: wat nu? Er ontstaat een visie...

"Jezus zei tegen hen: ‘Kom, volg mij! Ik zal van jullie vissers van mensen maken." (Markus 1:17)

"Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’" (Matteüs 28:18-20)

Deze en andere bijbelteksten hebben de biddende jongeren geïnspireerd om zelf discipelen van Jezus te zijn, en anderen tot discipelen te maken. Van Handelingen 2:41-47 en andere passages leerden ze om in gemeenschap met elkaar te leven, vriendschap op te bouwen, en hun maaltijden met elkaar te delen. Ze komen nu één keer in de drie weken samen in de grote groep voor aanbidding, voorbede, ministry, onderwijs, getuigenissen, en gezelligheid. De andere twee weken komen ze in kleine groepen samen voor een maaltijd, aanbidding, gebed, bijbelstudie en getuigenissen. In de kleine groepen is veel interactie en ligt het zwaartepunt van MFF. Daarnaast werken ze met 'geestelijk ouderschap', een vriendschap waarin één jongere als een soort geestelijk vader of moeder met een andere jongere optrekt om hem of haar op weg te helpen.

Onze droom is dat Gods Koninkrijk zichtbaar wordt in Houten en omgeving. Dat klinkt vaag, dus heb ik nagedacht over wat dat zou betekenen. Onze droom is dat mensen Jezus leren kennen, dat mensen een honger krijgen naar meer van Jezus, dat er herstel plaats vindt in gezinnen, dat zieken genezen worden, dat jongeren op straat een doel in hun leven krijgen, en dat kerken samenwerken. Dat, en veel meer, is onze droom.

Wij willen Houten en omgeving bezaaid zien met dynamische kleine groepen van jonge christenen, die vol zijn van Woord en Geest, die elkaar opbouwen en Jezus uitdragen naar buiten toe. Maar die kleine groepen moeten wel functioneren in een netwerk. Wel zelfstandig, maar niet onafhankelijk van de rest van de Kerk. Geen afgescheiden groepjes, maar vriendschappen met christenen in andere groepjes.

Ze durven wel te dromen en groot te denken, die lui in Houten. Daar houdt ondergetekende wel van... hoe zou het zijn als dit soort groepjes in de Utrechtse studentenwereld zouden ontstaan, bij theologie of NSU of op andere plaatsen? Ik zou er graag deel van willen uitmaken!

Lees de volledige artikelen hier en hier.

No comments: