Saturday, January 13, 2007

Bidduh, bidduh, bidduh

Tussen het studeren door vind ik voldoende tijd om veel bezig te zijn met gebed en gebedswerk. Een kort overzichtje van de afgelopen tijd.

Met mijn gebedstrio op de faculteit gaat het nog steeds goed, en er zit groei in. Een vierde medestudent is ons gaan versterken, en minstens vier anderen hebben interesse getoond. In de huidige groep wil ik een stapje terug doen en één van mijn medebidders de kar laten trekken. Ik hoop zo ongeveer over een maand met een tweede groepje te starten, die ik ook weer wil overdragen aan een medebidder. Zo heb ik mijn handen vrij voor een eventuele derde groep, of andere dingen op dit vlak. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.

Binnen mijn studentenvereniging, NSU, is gebed een speerpunt van het beleid van het bestuur, maar helaas wordt die visie nog niet erg breed gedragen. We wilden afgelopen week, de week van gebed, bidden van maandag 8:00 tot vrijdag 14:00, non-stop. De week was ingedeeld in shifts van zes uur, waarvoor één gebedsleider verantwoordelijk is. Ik had mezelf aangemeld als gebedsleider van de nachtshift (van 2:00 tot 8:00 's ochtends) van woensdag op donderdag. Helaas waren er zo weinig aanmeldingen, dat er pas dinsdag om 22:00, direct na een viering, werd begonnen met gebed, en alle nachtshifts vervielen. Ik werd ingedeeld op de donderdag van 14:00 tot 20:00.

Toen ik binnenkwam tegen tweeën 's middags waren er twee mensen aanwezig, en gedurende de shift waren er steeds drie tot zeven mensen aanwezig. Aangezien weinig mensen zin hadden om zes uur te bidden, liepen de meesten in en uit. Thomas en Renee zijn wel zes uur lang gebleven, om mij gezelschap te houden. Jongens, bedankt!

We hebben een aantal bijzondere dingen meegemaakt met elkaar. Eén daarvan was dat één van ons op een bijzondere (lees: rare en theologisch incorrecte) wijze erop kwamen om te bidden voor de prostitutie in Utrecht. Een tijd lang baden we voor de vrouwen achter de ramen, de mannen die hen bezoeken, en voor aanverwante zaken. Daarna ontdekten we, volgens mij via het gebedsschrift, dat al drie keer eerder mensen tijdens het bidden uitkwamen bij de prostitutie, en daarvoor een tijd lang hebben gebeden. Wonderlijk. Ik heb de overtuiging dat God iets van plan is. Misschien worden er wel bordelen gesloten door de gemeente, zoals pas in Amsterdam? Mm... Ik zou me kunnen vergissen, maar voor alle zekerheid hou ik toch maar het laatste nieuws in de gaten.

Ondertussen blijft het jammer dat gebed weinig leeft bij veel NSU'ers. Ik ben aan het nadenken en praten met mensen over manieren om daar verandering in te brengen. Laat deze blog ook een instrument zijn om daaraan bij te dragen. Wie weet wat de toekomst brengt.

(deze post is een bewerking van deze post op mijn persoonlijke blog)

No comments: